RSS .92| RSS 2.0| ATOM 0.3
  • За контакти
  • Кой е Bloody?
  •  

    Съвсем достъпни лазерни мишки за всеки




    Първите лазерни мишки, които се появиха на "масовия" пазар (Logitech MX 1000 например), бяха от доста висок клас, както и на съответно по-висока цена от традиционните "по-обикновени" оптични мишки. И все още повечето лазерни продукти достъпни на пазара са от висок клас, като дори голяма част от тях са така наречените "геймърски мишки", които предлагат не само повишена чувствителност, но и по-висока резолюция на сензора. Идеята естествено е да се постигне максимално висока прецизност, която всъщност е най-важна за сериозните геймъри и най-вече за професионалните такива. Естествено поради тази причина и цените на повечето лазерни продукти на пазара са на подобаващо ниво, което не е по джоба на всеки обикновен потребител (ако мога да определя така повечето хора). От друга страна, от съвсем скоро на нашия пазар са достъпни и лазерни мишки с марката Canyon, които са предвидени по-скоро за нормални потребители, като най-голямото им предимство, е че са по джоба на всеки.

    И все пак да започна с това какво е лазерна мишка и какви предимства дава тя пред традиционните вече оптични мишки, който са най-масово разпространени към дадения момент. Най-общо казано при лазерната мишка, нормално използвания оптичен източник на светлина (червен светодиод) е заменен с лазер, като за целта естествен и оптичният сензор е подменен с нов, който да приема отразения от повърхността светлинен лъч. Това звучи като нещо, което бихте чули от някой лаик, който въобще не е наясно с принципа на работа на оптичните мишки и всъщност горното твърдение наистина е доста невярно!!!

    Принцип на работа на оптична/лазерна мишка
    Реално мишката е съставена от два основни компонента, които се грижат за осигуряването на отчитането на движението на мишката. Това са съответно светлинният източник и оптичният сензор, който приема образа и го обработва и отчита движение или липсата на такова. В тази връзка самото понятие оптична мишка е неправилно, тъй като и "лазерните мишки" на практика са оптични, защото също използват оптичен сензор за приемане и обработка на изображения от повърхността, по която се движи мишката. Това, което ние наричаме оптична мишка всъщност са моделите, които използват червен светодиод (LED – Light Emitting Diode), за да осветяват повърхността. Затова по правилно би било да наричаме този тип мишки не оптични, а по-скоро светодиодни или LED мишки. При "лазерните мишки" светодиодът е подменен с лазер, като основната задача на този червен лазерен лъч (мдам, пак червена светлина) е естествено да осветява повърхността по която придвижваме мишката. Както става ясно, идеята на било то LED (светодиод) или лазер е просто да осветява определена част от повърхността, за да може оптичният сензор да получи адекватна картина (образ) от въпросната повърхност.
    След като бъде осветена дадена повърхност, оптичният сензор я "заснема" и сравнява получената картина с тази от преди няколко милисекунди. Ако двете изображения са идентични, то съответно няма движение на курсора, в противен случай той бива преместван на определено разстояние. Сензорът "заснема", подобно на обикновен цифров фотоапарат, но многократно изображения на повърхността върху която се намира мишката и изчислява отместването, което съответно бива преобразувано в движение на курсора с определен брой пиксели върху екрана на компютъра. Разликата спрямо цифров фотоапарат е в това, че оптичният сензор на мишката е с многократно по-ниска резолюция (използва се CMOS сензор), например 18*18 точки, но същевременно може да заснема кадри с такъв размер за по-малко дори от една милисекунда (над 1000 заснети кадъра в секунда). Още една важна особеност е, че оптичните сензори при мишките работят в черно-бял режим, като съответно разпознават определен брой нюанси на сивото. От CMOS сензора изображенията биват подавани към специален "процесор", който има задачата да анализира данните и да отчете на какво разстояние е била преместена мишката спрямо предишното отчитане. На базата на тези данни, към компютъра биват изпращани координати за движението на мишката, като драйвера има за цел да проверява за данни идващи от USB или PS/2 порта няколко десетки или дори стотици пъти всяка секунда.



    Нещо такова "вижда" оптичният сензор при LED мишка


    Изображението при използване на лазер е по-ясно и контрастно


    Предимството при използване на лазер

    Не бих се учудил, ако попаднете на разни рекламни материали, които да твърдят, че лазерните мишки са например 20 пъти по прецизни, 20 пъти по-точни, 20 пъти по надеждни, с 20 пъти по-висока резолюция и т.н. Тук по принцип вярното е само цифрата, защото използването на лазер за осветяване на повърхността дава до 20 пъти по-детайлна картина за оптичния сензор "улавящ" изображението. Всъщност това за 20-те пъти по-голяма чувствителност дойде от първата лазерна мишка на Logitech – MX1000 и в момента всички производители използват тази цифра, а доколко тя адекватно отговаря на реалността… Всъщност Logitech не са първата компания, която пусна лазерна мишка на пазара, но са първата, която осигури такава за масовия потребител на сравнително достъпна цена (през 2004 година). Първи бяха от Sun, които още през 1998 година предлагаха такова решение със своите Sun SPARC Station работни станции и сървъри.


    И все пак какво да разбираме под до 20 пъти по-детайлна "картина на повърхността"? На практика светлината излъчвана от лазера дава възможност на оптичният сензор да приема по-детайлни изображения на т.нар. проблемни повърхности, които на практика са неуловими при осветяване със светодиод. Такива са еднообразните на вид повърхности, като например стъкло, гланцирани или боядисани повърхности, полирано или лакирано дърво, фотохартията и редица други материали, при които традиционните LED оптични мишки може да спрат да отчитат движение или то да става твърде накъсано. Или с други думи, лазерната технология е по-скоро да се осигури безпроблемна работа при използването на наистина почти всякаква повърхност, върху която се движи мишката, като естествено същевременно се увеличава и прецизността на отчитане на движението.


    Важните параметри за една оптична мишка

    Когато става дума за определянето на качеството, прецизността, надеждността или като цяло по-просто казано коя мишка е най-добрата обикновено се взема предвид нейния интерфейс и каква е "резолюцията" на сензора. Всъщност термина резолюция не е най-правилен в случая, тъй като не става дума за това колко пиксела има CMOS сензора, а какъв е броя на сигналите изпращани към процесора за обработка при придвижване на мишката на един инч разстояние (dpi – Dots Per Inch). За интерфейса ще поговорим след малко, а сега трябва да кажа че въпреки това е един от важните параметри, то има още няколко неща, които е добре да разберете за конкретната мишка. Такъв параметър е например броя на кадрите, които "заснема" оптичният сензор за една секунда. По-обикновените сензори използвани традиционно при оптичните мишки със светодиоди осигуряват около 1500 fps (кадъра в секунда). Тази стойност нараства от два до четири пъти при "професионалните геймърски мишки" независимо дали те са светодиодни или лазерни, като естествено така се увеличава и съответната прецизност при отчитането на движение. Тук може още да споменем и боя на пикселите от които е съставен оптичният сензор, производителността на цифровият сигнален процесор (или само "процесора" на мишката) който обработва данните, максималното движение като разстояние което може да бъде отчетено за една секунда и т.н. Недостатъкът е че основната част от производителите не дават абсолютно никаква подробна информация за тези параметри, а пишат само колко DPI е дадената мишка.


    PS/2 или USB интерфейс за мишката

    Тук има два лагера, всеки от които защитава единия от двата интерфейса като по-добър и по-подходящ за използване за връзка на мишката към компютъра. Факт е обаче, че при мобилните компютри от известно време насам не се вгражда PS/2 порт (понякога такъв има на докинг станция или порт репликатор, но отново не винаги). Причината е по-голямото удобство при използването на USB мишка, защото тя е hot-pluggable или с други думи може да бъде включена по всяко време при нужда и съответно изключена и отново включена, като компютъра си я засича и активира наново всеки път. Именно това е един от сериозните недостатъци на PS/2 интерфейса (водещ началото си още от ранните 80 години на миналия век), невъзможността да включите мишката след като сте пуснали компютъра и тя да бъде засечена, необходимо е да я свържете преди да включите системата. От друга страна при настолен компютър много рядко се налага да изключите мишката в движение, така че там това не е недостатък.
    Продължаваме с това, че скоростта на трансфер при PS/2 е по-ниска, едва 40 килобита спрямо 12 мегабита или повече при USB интерфейса, което отново не е такъв проблем, тъй като в PS/2 порта се връзват само устройства нуждаещи се от прехвърляне на наистина малки обеми от данни. Консумацията не електроенергия от PS/2 порта е ограничена до 0,5 вата (5V x 100 mA), а при USB е до 2,5 вата (5V x 500 mA). също така в един PS/2 порт може да се свърже само едно устройство, докато в USB може до 127 (с помощта на USB хъбове).
    Друг важен момент е "честотата на опресняване" на данните от порта, към който е свързана мишата, стандартно при PS/2 тя е 60 Hz или 60 пъти в секунда, а при USB е 125 Hz, което е малко повече от два пъти. Естествено по софтуерен път и при двата интерфейса тази честота може да бъде ускорена до съответно 400 Hz за PS/2 и 1000 Hz за USB, макар не винаги хардуера на мишката да позволява задаване на максималните стойности. При това действие и използване на USB мишка обаче можете допълнително да натоварите процесора, тъй като обръщението към порта до 1000 пъти в секунда става с помощта на едно прекъсване, което обаче е общо за всички USB портове (а понякога и за други устройства). Този проблем липсва при устройствата свързани към PS/2 порта.


    Лазерните мишки с марка Canyon

    Разяснявайки всички тези неща, няма как да не илюстрирам с примерни продукти и да стане дума за техните възможности и показатели. Всъщност причината за този материал са именно съвсем достъпните като цена модели лазерни оптични мишки с марка Canyon, внасяни у нас от ASBIS България. И тъй като двата модела на тази фирма ми се сториха интересни (съответно безжична и стандартна жична USB мишка), не само като цена, но и като изпълнение и удобство за работа реших да изпробвам как ще се справят те. Бях гледал няколко модела лазерни мишки и на Logitech, но освен по-високата им цена не ми се сториха много удобни (естествено според моите лични предпочитания).


    Традиционен оптичен сензор за светодиодна оптична мишка, в случая е използван A1610 на Agilent Technologies (снимката е от A4Tech мишката, която ползвам). Въпросният сензор осигурява скорост на "заснемане" на повърхността от 2500 кадъра в секунда, резолюцията на сензора е 400 точки на инч.


    И двете лазерни мишки на Canyon са с еднаква, много удобна форма за захващане, отляво и отдясно има по един бутон (Back и Forward), колелцето за скролиране също осигурява възможност за движение и наляво/надясно (два допълнителни "бутона").

    Canyon CN-MSL1



    Моделът с кабел погледнат отвътре и оптичният сензор (отново на Agilen Technologies), този път А6030, както и лазерният светлинен източник отдясно

    Canyon CN-MSLW1




    Поглед отвътре на безжичната мишка и оптичният сензор ADNS-6000 и лазера, медния проводник на допълнителната платка играе ролята на антена

    Оптичните сензори, използвани при двата модела лазерни оптични мишки са на базата на Agilent Technologies ADNS-6000 оптични сензори, които осигуряват 800 dpi резолюция, 6400 кадъра в секунда при "заснемане" на повърхността и отчитат движение до 20 инча в секунда. Както и да гледаме на нещата, не само по-голяма "детайлност" при заснемане на повърхността благодарение на лазерното осветяване, но и подобрени параметри на оптичния сензор.
    При безжичният модел е използвано по-евтиното решение за трансфер на данните към компютъра с помощта на 27 MHz носеща радио честота, вместо на малко по-скъпата, но и значително по-подходяща 2,4-гигахерцова технология. Така, освен че подаването на сигнал от приемника на безжичната мишка към компютъра се извършва около 60 пъти в секунда (125 при модела с кабел), то и ограничената честотна лента на 27 MHz сигнала (до 2,4 kbps) не дава възможност за трансфер на по-големи обеми данни. А не трябва да пропускаме и факта, че при тези модели латентността е доста по-голяма (обикновено от порядъка на 30 милисекунди нагоре), а за да има добра реакция в игрите е препоръчително време за реакция не повече от 16-20 милисекунди (важно изискване, особено за по-сериозните геймъри). Затова ако търсите безжична лазерна мишка, то се насочете към модел, който използва радиовълни с носеща честота 2,4 GHz за комуникация с компютъра, където са изчистени проблемите с по-бавната скорост на обмен на данни и латентността е доста по-ниска и вече отговаря на изискванията.


    Заключителни думи

    Макар на външен вид и като функционалност двата модела да са еднакви, аз лично не останах толкова очарован от представянето на безжичния модел (естествено не и като функционалност), макар и той да не беше лош. Стандартната версия, която използва кабел за връзка с компютъра обаче ме остави с много приятни впечатления и ме накара да подменя вече поостарелия модел на A4Tech оптична мишка, която ми беше харесала много като представяне и удобство за работа преди около година. И тъй като не бих определил себе си като капризен геймър (не се нуждая от специализирани падове, допълнителни тефлонови лепенки или крачета, супер висока резолюция и специализирани драйвери), всъщност е трудно да се нарека дори геймър, тъй като не ми остава много често време за игри, а пък и реално от заглавията които излизат много малко ми допадат и ги изигравам целите.
    Все пак ако сте пред избор за нова мишка и не ви е необходимо нещо от класа на професионалните геймърски мишки с марка Razer например, горещо ви препоръчвам да погледнете и пробвате Canyon CN-MSL1 мишката, която можете да намерите на цена не повече от двадесетина долара без ДДС.

    Вашето мнение по темата...